La història de l’estampació de teixits “c’est probablement
là que se mêlent le plus étroitement les problèmes chimiques,
techniques, matériels et professionnels,
et les problèmes sociaux, idéologiques,
emblématiques et symboliques” (Michel Pastoureau)
El Musée de l’Impression sur Étoffes de
Mulhouse (Alsàcia) conserva cap a 70.000 teixits i tres milions de mostres
-sobre un total de sis milions de documents- tot i ser el museu de referència
mundial de l’estampació.
La manufactura
Oberkampf que es va instal·lar a
Jouy-en-Josas, prop de París, va generar més de 30.000 dissenys entre 1760 i
1843. Però en 1804, durant el període de màxima expansió, comptava amb 1332 treballadors, però només 3
d’ells eren dissenyadors. Encara que sovint va recórrer a contractacions
externes per als dibuixos. En 1818 va produir 1,5 milions de metres, i no va ser
un any especialment bo, quantitat que permet donar una idea de la magnitud de la
producció.
Al Regne Unit el Journal of
Design en 1844 deia: “Es registren a l’any més de 600 dissenys
per estampar en calicó, i suposa tan sols una tercera part de tot el que es
produix”.
Des d’un punt de
vista del disseny endinsar-se a l’estudi de la impressió és, certament,
difícil. I complicat de traure conclusions amb trellat. Des de l’arribada de
les primeres indianes a Europa fins al remat del segle XIX, per posar un límits
convencionals, els dissenys són tan nombrosos, la qualitat dels teixits tan
diferents, les xarxes manufactureres i comercials tan diversificades i extenses
i els motius decoratius pertanyent a
cultures tan diverses, que tan sols es pot parlar d’un molt elevat grau de mestissatge, eclecticisme
i barreja.Mostres d'indianes. Arxiu històric de la Ciutat de Barcelona. Sense data. |
Indiana francesa. Segles XVIII-XIX. Disseny Les bonnes herbes, amb un fons de color conegut com a ramoneur |
Indiana francesa. Cap a 1790. Disseny conegut com Les bonnes herbes. Molt utilitzat a la indumentària tradicional de Provença. |
Mostres de mignonettes. França, 1821. Eren dissenys amb motius molt menuts i preu assequible, molt emprats per les classes populars |
Indiana francesa. Cap a 1790. Disseny conegut com Les bonnes herbes. Molt utilitzat a la indumentària tradicional de Provença. |
Si les primeres cotonades, pel seu origen geogràfic, oferien motius ornamentals indis, ben aviat s’incorporaren les teles produïdes a Turquia i Síria –a les ciutats d’Alep, Esmirna i Diyarbakir, principalment- que arreplegaven elements decoratius de l’Orient Mitjà, per aquest motiu foren conegudes com a perses. A la ciutat de Marsella, on s’establiren les primeres manufactures d’estampació europea, els dibuixos de procedència turca arrelaren en el gust de les classes populars provençals.
Gipó. Cap a 1785. França (?). Escot quadrat, tanca amb gafets. Esquena acabada en ventall. Teixit: calicó de cotó blanc indi, pintat a mà. Conserva l'aprest original. |
Detall de la foto anterior |
També els motius
ornamentals originaris de Xina i Japó foren presents a molts teixits estampats.
La chinoiseries, pel seu component
exòtic, periòdicament, reviscolaven entre les arts aplicades occidentals.
D’eixa barreja de
referències culturals molt diverses –índia, persa, otomana, europea, xinesa,
.....- l'estampació tèxtil a Europa, des dels seus inicis, estarà marcada per
l’eclecticisme i la aculturació. No es va tractar de cap procés impositiu i amb
uns objectius deliberats, però per al conjunt de les classes populars europees, l'agressiva irrupció de les indianes, va significar la pèrdua de moltes referències culturals autòctones, junt a un procés que va uniformar la
indumentària tradicional. La seducció que oferien els teixits impresos –i els
mocadors estampats- a un sector de la
població que vestia amb teles monocromàtiques i mai havia tingut
accés a les coloristes, democratitzà molts aspectes de la indumentària. Però
es pagà el preu de la marginació i l’oblit de molts altres aspectes culturals
propis. Probablement fou el primer pas cap a l'extinció dels vestits populars. Començava un llarg i dilatat procés uniformador d'assimilació.
Vestit de moda internacional confeccionat amb teixit estampat. Gran Bretanya. Circa 1780 |
Redingot francés. Cap a 1810. Cotó estampat amb planxes de fusta. 4 colors. |
Les Chinoise à la brouette. Cap a 1789. Paper imprès amb motle de fusta. |
Vestits tradicionals de Frísia. (Països Baixos). Cap a 1750 (esquerra). Cap a 1785 (dreta). Aquests tipus de dissenys, a les nostres terres, s'associa als teixits per la llar. |
Vestit de moda occidental, confeccionat amb cotó estampat. Cap a 1760-1770 |
Disseny sembrat de flors exòtiques i papallona. França. Cap a 1787. Estampat amb 10 colors, 3 d'ells amb diferents tonalitats de roig. |
Gipó de cos curt d'època Imperi. Cap a 1805-1808. Cotó estampat. 8 colors. Disseny Les bonnes herbes. Aquestes indianes tingueren una gran acollida a la Provença |
Alguns
dissenys exòtics i aliens a les arts aplicades d’un àmbit cultural concret
s’acaben incorporant, en poques dècades, com una referència pròpia a unes altres territoris. Potser un
bon exemple d’aquest procés
d’aculturació i assimilació el tenim amb el motiu conegut com a boteh, i que a les nostres terres, per
tradició oral, es coneix com a pinya o pinyeta (El novio m'ha regalat / un mocador de pinyeta / i jo li regalaré / unes calces de traveta).
Quan a finals del segle XVIII comencen a arribar a Europa els xals de Caixmir (poble del nord de l’Índia, a la serralada de l’Himàlaia) el seu principal motiu decoratiu, encara que probablement d’origen persa, es conegut com a boteh. Al Regne Unit es popularitzarà el terme estampat Paisley, a França es coneixerà com a caixmir, i al món rural valencià s’anomenarà de pinyeta, i una variant molt concreta rebrà el nom -ben plàstic, per cert- de tomata i ou. Encara que una gran part de les peces d'aquest disseny mai s'estamparen a les terres valencianes, la pinyeta, després d’un procés de canvi i adaptació estètica, acabarà formant part del patrimoni de la nostra indumentària popular. I això mateix també ocorre a molts altres pobles europeus: s’interioritza i s'adopta com a autòcton un motiu exòtic.
Quan a finals del segle XVIII comencen a arribar a Europa els xals de Caixmir (poble del nord de l’Índia, a la serralada de l’Himàlaia) el seu principal motiu decoratiu, encara que probablement d’origen persa, es conegut com a boteh. Al Regne Unit es popularitzarà el terme estampat Paisley, a França es coneixerà com a caixmir, i al món rural valencià s’anomenarà de pinyeta, i una variant molt concreta rebrà el nom -ben plàstic, per cert- de tomata i ou. Encara que una gran part de les peces d'aquest disseny mai s'estamparen a les terres valencianes, la pinyeta, després d’un procés de canvi i adaptació estètica, acabarà formant part del patrimoni de la nostra indumentària popular. I això mateix també ocorre a molts altres pobles europeus: s’interioritza i s'adopta com a autòcton un motiu exòtic.
Camp d'un mocador estampat. Motiu decoratiu conegut com a pinya o pinyeta. Col·lecció L'escarpidor. |
Camp d'un mocador estampat amb les mateixes planxes que l'anterior, però on s'ha aplicat un colorit diferent. Col·lecció L'escarpidor. |
Camp central d'un mocador de llana estampat. Col·lecció L'escarpidor. |
Mocador estampat, camp central. Motiu de pinyeta. Col·lecció L'escarpidor. |