A l'antiga Sala de Juntes de la Casa del Col·legi
de l'Art Major de la Seda de València s'exposa un magnífic teixit, pràcticament
inèdit i desconegut pel gran públic. Anteriorment es va mostrar, fa uns anys i
tan sols durant uns pocs mesos, a la mateixa Nau de la Casa (on s'exposa
actualment la maquinària tèxtil arqueològica).
Encara que ens ha arribat muntat com un cobertor, amb forma rectangular i amb un serrell perimetral -excepte a la zona que correspon a la capçalera del llit com, per altra part, és habitual en aquest tipus de peces- no era originàriament un cobertor. Es tracta d'un teixit que, per la seua qualitat i alt cost econòmic, s'ha reaprofitat. El muntatge actual deu de datar, a jutjar pel serrell modernista afegit, de principis del segle XX.
Encara que ens ha arribat muntat com un cobertor, amb forma rectangular i amb un serrell perimetral -excepte a la zona que correspon a la capçalera del llit com, per altra part, és habitual en aquest tipus de peces- no era originàriament un cobertor. Es tracta d'un teixit que, per la seua qualitat i alt cost econòmic, s'ha reaprofitat. El muntatge actual deu de datar, a jutjar pel serrell modernista afegit, de principis del segle XX.
Però el teixit és prou anterior, d'època i d'estil
rococó, i caldria datar-lo cap a 1760-1765. Ens trobem, doncs, davant d'una
peça que es correspon, cronològicament, amb els motius decoratius més
majoritaris, significatius i valorats de la Casa del Col·legi. La xamba ha fet
coincidir un teixit rococó amb un edifici rococó, compartint elements comuns de
les arts decoratives de l'època.
El teixit és lleugerament posterior, a tot estirar uns set o vuit anys, a la magna ampliació i reforma que es va fer a la seu gremial a mitjans del segle XVIII. La portada de l'edifici, obra d'Andrés Soler amb una escultura d'Ignacio Vergara, data de 1756 i és, potser, l'element més elegant, depurat i acadèmic de la Casa. El fresc del sostre de la nova Sala Capitular o de Juntes, amb Sant Jeroni voltat d'una exuberant, però mesurada, decoració al·legòrica, obra de José Vergara, i el paviment ceràmic de les Quatre Parts del Món i la Fama, obra de Vicent Navarro, es daten cap a 1756-57.
Teixit rococó (1760-1765) |
El teixit és lleugerament posterior, a tot estirar uns set o vuit anys, a la magna ampliació i reforma que es va fer a la seu gremial a mitjans del segle XVIII. La portada de l'edifici, obra d'Andrés Soler amb una escultura d'Ignacio Vergara, data de 1756 i és, potser, l'element més elegant, depurat i acadèmic de la Casa. El fresc del sostre de la nova Sala Capitular o de Juntes, amb Sant Jeroni voltat d'una exuberant, però mesurada, decoració al·legòrica, obra de José Vergara, i el paviment ceràmic de les Quatre Parts del Món i la Fama, obra de Vicent Navarro, es daten cap a 1756-57.
Els pocs anys que transcorren entre els motius
decoratius aplicats a la seu gremial i els aplicats al teixit són significatius
i importants: hi ha una evolució dels plantejaments estètics. Sense eixir de la
ciutat de València es podria traçar una possible línia evolutiva -prou
esquemàtica i, per tant, tan sols orientativa- del procés canviant del rococó.
La portada del Palau del Marqués de Dosaigües (cap a 1744), recaragolada i
exuberant, l'obra emblemàtica del rococó valencià. Els diferents elements decoratius de
la Casa del Col·legi (escultura, paviments, frescs... cap 1755-57) que
mesuren i dosifiquen les línies diferenciades de l'estil. Per últim, el
teixit del cobertor (cap a 1760-65) amb la recurrent sinuositat del rococó,
però anunciant, premonitòriament, el neoclassicisme.
Paviment de la Sala de l'Arxiu. Casa del Col·legi de la Seda. Taulells seriats de sis, amb disseny serpentinat, característic de les arts aplicades de l'estil rococó |
------------------
(1) Wateau, plecs. Jean-Antoine
Watteau (1673-1721). Pintor francès d'escenes galants i festes bucòliques. Uns
de les seues obres més conegudes és L'enseigne de Gersaint (1720), on retrata
l'interior d'un botiga d'antiguitats, un del personatges és una dama totalment
de tors, amb els plecs que sobre l'esquena formava el seu vestit i que s'obrien
en ventalls. Hi ha diversos olis de Watteau amb dames pintades d'esquena, per
extensió els plecs dels vestits es coneixen com a plecs Watteau.
(2) Via o camí. En el disseny d'un
teixit fa referència a les vegades que es repeteix en el sentit de l'ample. En
aquest cas, entre les vores vies, es repeteix dos vegades