Aquest tipus d'impressió no es podia utilitzar a la indumentària per que els colorants, els tints, no eren sòlids i, per tant, els teixits no es podien rentar per que els colors aplicats eren solubles a l'aigua. Encara que semble inversemblant els tints utilitzats a la resta de fibres -fonamentalment llana i seda- no eren aplicables a l'estampació del cotó. Cal tindre en compte que es tintava abans del tissatge i el color s'aplicava en madeixa, submergida en un perol amb el líquid molt calent. Posteriorment es va descobrir que el problema de la solubilitat no es trobava als tints, el provocava l'absència del mordent, compost de sals d'alumini o ferro i gomes espessants, que aplicat amb anterioritat als colorants, els fixava a l'empesa (1)
Tafetà de lli estampat. Amb blocs de fusta. Segles XV-XVI. Espanya?. Còpia els dissenys dels velluts valencians o italians de l'època. Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrasa. |
Lli estampat a imitació de les sedes italianes. Segle XIV. Alemanya. Victoria & Albert Museum |
Chef de pièce. (Segle XVIII). A Marsella es van instal·lar al segle XVII les primeres manufactures europees d'estampació. |
Chef de pièce. Fàbrica de Petitpierre, a la ciutat de Nantes (França). Qualitat Bon teint. (C) 1785. Pertany al revestiment d'un llit. |
L'empesa era, generalment, un teixit de seda amb lligament de tafetà, o més rarament setí. Eren uns teixits o llistes acolorides de qualitat entre discreta i baixa, tant en allò que respecta a la fibra com al compte o densitat dels fils, tant d'ordit com de trama.
Es podrien distingir tres tipus de treballs: els frontiscipis de tesi, les estampes d'imatges religioses de devoció popular, i les mides -alçada, cintura, cap, ...- de les representacions iconogràfiques de Mares de Déus, Crists i Sants.
El frontispicis de tesi era la única estampació relativament laica i eren elaborades amb molts recursos ornamentals (sanefes, garlandes, escuts...) i amb diferents mitjans tipogràfics (planxes de coure, motlles de fusta..). De vegades, fins i tot, s'aplicaven brodats en fils metàl·lics, borles, ...Aquesta edició tèxtil, minoritària i luxosa, era oferta als dignataris acadèmics, eclesiàstics, i com a record a familiars i amics. A Itàlia, sembla, també va ser habitual aquesta pràctica d'estampar sobre un teixit sumptuós el frontispici d'un treball de doctorat.
Al segle XVIII, amb els nous corrents de pensament racionalista, la millora de les condicions econòmiques i l'ampliació de la base social dels consumidors, començaren els inicis d'un incipient turisme interior. El mític viatge del botànic Antoni Josep Cavanilles, recollit als dos volums de Las observaciones sobre la historia natural del Reino de valencia (1795-1797), n'és l'exemple paradigmàtic. Les classes populars aferrades a les seues creences tradicionals peregrinaven als llocs sagrats i retien culte a les imatges protectores. Com a record d'aquells viatges, i també per gaudir d'especial protecció o encomanar xicotetes demandes domèstiques, s'adquirien estampes de les imatges. La seda afegia al contingut religiós de l'estampació un valor suplementari, era un teixit reservat, en gran part, a la indumentària litúrgica i a les vestidures de les imatges sagrades.
També es feien impressions com a record de festes, clavaries, aniversaris.
La impressió de mides era l'única que es feia exclusivament sobre teixits, encara que també aplicant tècniques de tipografia. La mida feia referència, generalment, a l'alçaria de la imatge. Però també podia ser la mida de la cintura o del cap. En algun cas especial podia fer referència a la mida d'algun objecte de culte, com una columna. Fins fa pocs anys endur-se com a record de la visita a un santuari una llista amb la mida de la imatge titular, era molt habitual. Llocs de peregrinatge a les terres valencianes eren la Cova Santa, Sant Miquel i Sant Vicent de Llíria, la Mare de Déu d'Agres, la Beata Inés de Benigànim o la Santa Faç d'Alacant. Actualment a les nostre terres les mides han desaparegut com a objectes de devoció popular. A altres llocs encara es manté molt arrelada el record de la mida, com al temple de la Mare de Déu del Pilar, a Saragossa, on la comercialització de la seua mida es automatitzada.
(1) Empesa. Generalment, teixit de cotó amb lligament tafetà. És la tela sobre la qual s'aplica l'estampació.
També es feien impressions com a record de festes, clavaries, aniversaris.
Gravat de Thomas Planes (esculp.). Impressió sobre tafetà de seda groga. Mare de Déu de la Seu. València 1774-81 (?) Col·lecció L'escarpidor. La Seu de València va ser consagrada a Santa Maria per voluntat de Jaume I, sobre el solar de l'antiga Mesquita Major. La festivitat de la Mare de Déu de la Seu -de la Dormició o gità- es celebra el 15 d'agost. Amb el trasllat, pel matí, de la imatge des de la seua capella a l'església del Miracle i Hospital de Sacerdots Pobres, fins a la Seu. Es celebra Missa Pontifical i a la vesprada el seguici processional retorna la imatge de la Mare de Déu a la seua capella. |
Altar del Santíssim Crist de l'Agonia a la capella de la Comunió de l'església (enderrocada) de l'antic Hospital. |