dimecres, 11 de maig del 2016

LA CREU: al coll, encara que ofegue. (V)...I així s'escriu la història


Trobar un vestit popular sencer, i a més d'època, amb la totalitat de les peces d'indumentària -tant la roba interior com l'exterior-  les joies, adminicles, calces, ... és tasca pràcticament impossible. Dels grans personatges de la història es poden guardar peces de cerimònies o de moments especials: vestits nupcials, bolcades de bateig o uniformes militars, pel seu caràcter de relíquia.
De vegades a les sepultures es conserven aixovars funeraris complets, però aquests solen ser, també, de gent important: reis, cardenals, sants. De les classes populars, de les gents anònimes, se'n conserven, també, indumentàries d'enterrament, comparativament molt poques i d'èpoques molt concretes, i amb unes condicions ambientals molt afavoridores que, desgraciadament, no es donen al nostre territori.
Per altra part, les joies han estat objecte de modificacions, per adaptar-les a les modes imperants. Els conjunts, d'haver-ne, han estat trossejats, repartits a les herències. S'han tornat a fondre quan es feien, en part o en la seua totalitat, malbé, o per evitar reconèixer les peces quan eren objecte de saqueig o furtades, i, en definitiva, quan calia despendre's d'una part del patrimoni per fer front a circumstàncies adverses.
I com que no hi ha "equips" complets, cal recrear-los a partir de peces de diferent procedència. Molt sovint es presenten, com a conjunts unitaris i tancats, elements solts que no ho són i que, sovint, no és tan sols imaginable, ni probable, la seua coherència. En tot cas ens trobem davant de conjunts arbitrariament presentats.
Aquest tipus de "maridage" o "casament" sol ocórrer al món dels col·leccionistes: "tales coleccionistas, en su nefasto alarde de poseer trajes completos, no dudan en adosarles piezas de aquí y de allá y, presentando luego como auténtico aquel capricho de su mente pueril". (La indumentaria tradicional en Aliste. Gustavo Cotera. 1999). Però que aquestes pràctiques pseudo històriques i mancades d'ètica se practiquen als museus o institucions acadèmiques i oficials, és, o al menys deuria de ser, intolerable. Constitueixen un engany per un públic amb desig d'informació, però sense cap capacitat de resposta, confiat i ingenu, que acudix a gaudir  d'unes exposicions pretesament científiques i pagades amb diners públics.
Presentem tres falsificacions. No sabem si són producte de la ignorància -i el poc rigor-, d'un coneixement molt deficitari de la indumentària popular, o d'un mode fàcil i còmode de reomplir llacunes seqüencials.
1. Moda en sombras. Exposició al Museo Nacional del Pueblo Español (actualment Museo del Traje). 1991-92. El director del Museu, Manuel Berges, escrivia a la presentació del catàleg: "la actual inflación que está sufriendo el traje popular, con la aparición de modelos inventados, mal copiados" .../..."este extraordinario amor al pasado y a buscar la raizes (sic), tan importante, sea motivo para resucitar y recuperar ese pasado con rigor".
A la pàgina 136 de la publicació  hi ha la fotografia del "Traje de La Huerta Valenciana". A poc que parem l'atenció, es pot comprovar que el brial aguaita per baix del guarda peus, la cotilla no es tancada, el mocador de coll s'ha col·locat, i mal, com un mantó. Però el paroxisme arriba amb la joieria: es barregen elements d'època, com les agulles i les arracades de raïm (?) amb el "joc" de pintes, comprat a un comerç valencià dies abans de començar l'exposició. Als caragols, en compte de ganxos, li han afligit un altre joc d'agulles. I la joia/creu, posada al davanter de la cotilla, com a pectoral, és ¡una venera, de filigrana i perles, salmantina! (o de terres veïnes: Extremadura, Portugal,...)

Traje de La Huerta Valenciana. Moda en sombras. Museo Nacional del Pueblo Español. (Pàg. 136)

Traje de la Huerta Valenciana. Moda en sombras. Museo Nacional del Pueblo Español. (Pàg, 136).
Detall de la fotografia anterior

Traje de la Huerta Valenciana. Moda en sombras. Museo Nacional del Pueblo Español. (Pàg, 177). 

Traje de la Huerta Valenciana. Moda en sombras. Museo Nacional del Pueblo Español. (Pàg, 177). 
Venera. Or i perles. Peça molt semblant a la que porta el maniquí de "Traje de La Huerta de Valencia" i a les joies /creus de la exposició de la Generalitat

Venera. Or (treballat en filigrana) i perles barroques. Col·lecció Caja España.
Foto del llibre: "La belleza que protege" (pàg. 51).
Peça molt semblant a la que duu el maniquí de "Traje de la Huerta de Valencia" i a les joies/creus mostrades a la exposició Vestimenta Tradicional Valenciana.
2. Vestimenta Tradicional Valenciana. Exposició del Consorci de Museus de la Generalitat Valenciana. Museo Nacional de Artes Decorativas. Buenos Aires, 1999 i Museo de Artes Decorativas. Montevideo, 1999-2000. Es van presentar dos adreços. El primer es va datar a la segona meitat del segle XIX. De la joia/creu es diu: "Los broches (?), manteniendo básicamente la misma estructura de los modelos del siglo XVIII, se adaptan a la nueva moda en lo concerniente a materiales". No es coneix cap joia/creu valenciana, d'ús popular, feta amb perles, ni al segle XVIII ni tampoc al segle XIX. Es presenta com a valenciana, de nou, una venera salmantina.
A l'altre adreç que formava part de l'exposició, i  catalogat com a "broche, pendiente de racimo y pinchos de pelo", es mostra una altra "venera mesetaria".

Broche "Joia" y pendientes de "racimos". Vestimenta Tradicional Valenciana. Generalitat Valenciana. 1999-2000

Broche "Joia" y pendientes de "racimos". Vestimenta Tradicional Valenciana. Generalitat Valenciana. 1999-2000.
Detall de la fotografia anterior.

Aderezo (broche, pendiente de "racimo" y pinchos de pelo). Vestimenta Tradicional Valenciana. Generalitat Valenciana. 1999-2000

Aderezo (broche, pendiente de "racimo" y pinchos de pelo). Vestimenta Tradicional Valenciana.
 Generalitat Valenciana. 1999-2000. Detall de la fotografia anterior.
3. Sorolla and the Glory of Spanish Dress. Exposició al Queen Sofia Spanish Institut. Nova Iork. 2011."En lo que respecta a las actrices de esta gran producción" .../... "sin duda, brillaron con luz propia. Nos referimos, naturalmente, a las joyas, la mayor parte de las cuales fueron cuidadosamente seleccionadas." .../... "El lienzo Grupa valenciana" .../... "La guarnición se completaba con un broche- colgante de plata dorada y aljófar de tres cuerpos, inspirado en modelos dieciochescos" .../... "la cronología de este aderezo se sitúa en torno a 1900" .../... "el traje de valenciana prestado por la Baronesa de Alacuás (sic) estaba acompañado por un espectacular aderezo" .../... "realizado hace tan solo unas décadas aunque resuelto formalmente también al gusto del siglo XVIII".
"Una vitrina dedicada exclusivamente a mostrar joyas tradicionales españolas" .../..."Entre ellas, un broche cordobés de plata dorada y vidrios verdes con su correspondiente cinta de seda, utilizado con el traje de valenciana a principios del siglo XX". A l'única joia/creu d'època i de factura indiscutiblement valenciana, se l'atorga una origen cordovès i, a més a més, se la denigra a peça de disfressa del segle XX. I deixem a banda el criteri, poc rigorós acadèmicament, de barrejar peces originals amb recreacions (sovint pretensioses). Donades les circumstàncies, i com que es tractava, al capdavall, d'una españolada, per potenciar el turisme de bous i sol,  fan passar "churras  por merinas, y si cuela, cuela"
Font: Actas I Congreso Europeo de Joyeria. 2013. Pàgs (129-142).



Detall de la foto anterior