divendres, 6 de juliol del 2018

UNA ESCULTURA "VESTIDERA": ELS ÚNICS "SARAGÜELLS DE DAMUNT" D'ÈPOCA

Segons diuen els estudiosos i historiadors no han arribat fins a nosaltres cap saragüells de "negrilla" coetanis en la seua utilització com a peça de vestir habitual. Tampoc als documents notarials de l'època hi ha massa referències als saragüells de damunt: a moltes comarques ni tan sols apareixen una sola vegada relacionats en els inventaris d'indumentària. Per contra, els saragüells de llenç -"los calzones anchos"- són omnipresents des del segle XVIII fins les acaballes del XIX.  L'ús d'aquests segons saragüells, utilitzats cap a finals del XVIII, degué ser una moda efímera, de molt curta durada i, probablement, ni tan sols arribara a extendre's majoritàriament. A l'època de la Guerra del Francés els saragüells de "negrilla" ja serien un anacronisme.
Però, aquesta mancança d'un exemplar físic dels saragüells de damunt, caldria matisar-la. En un escultura "vestidera", datada en l'últim terç del XVIII, d'autor valencià i de temàtica local -porta per títol "naranjero"- apareixen aquests tipus de saragüells.
Cap a finals del segle XVIII van estar prou de moda les escultures rodones o de ple volum vestides amb roba més o menys convencional. Un bon exemple d'aquest tipus d'imatges vestides són els coneguts com a "Betlems napolitans", i les escultures de temàtica religiosa conegudes com de "cap i pota". A les terres valencianes aquesta tradició d'escultures vestides encara es conserva a hores d'ara en algunes representacions de la Verge, com és el cas de la Mare de Déu d'Agost. Però ja són molt més minoritàries les escultures vestides de temàtica profana o civil, com es el cas del "naranjero".
El tipus valencià, encara que de caràcter netament costumista, és una escultura d'una gran qualitat i representativa del gran moment creatiu que van viure les Belles Arts en la València divuitesca. La imatge del "naranjero" captat amb el moment puntual del contrapposto, amb el rostre adolescent i imberbe, les galtes enceses, i la seua mirada d'interperl·lant innocència, és d'un academicisme classicista, com de manual. La calculada ambigüitat entre el llenguatge culte i la temàtica popular fa encara més atractiva, si cap, aquesta escultura.





La indumentària del "naranjero"està reproduïda amb materials de bona qualitat, i amb exquisidesa i detall en la confecció de les peces. El reflex de les modes aristocràtiques en aquest jove, més bé adolescent,  representatiu de les classes populars, és ben clara i evident: randes fines, profusió de flocs de seda i guarniments i cairells d'oripell. Però també amb un contrapunt de caràcter valencià: les tradicionals i humils espardenyes i, fins i tot, les calces arrupides i escorregudes al garró.
Els saragüells del "naranjero" contrasten vivament amb la resta de la seua indumentària: confeccionats amb un teixit auster, sembla que de sarja de llana, i sense que apareguen els saragüells de llenç per la vora de baix. Aquests saragüells serien els originals?, o s'afegirien en fer-se malbé els anteriors?.
Però, en tot cas és, amb els seus dubtes i ambigüitats, l'únic exemplar físic que tenim dels saragüells de damunt. La singularitat d'aquesta escultura no fa sinó confirmar la curta durada temporal que tingueren els "saragüells de negrilla". Fet que contrasta amb l'ús -i abús-  que es fa actualment en "vestir-se a l'antiga" d'una peça tan poc representativa de la indumentària popular i tradicional dels hòmens valencians; però eixa ja és una altra història.





1 comentari:

  1. Disculpad, pero creo que hay un error de interpretación al considerar esta prenda como moda pasajera. Los zaragüelles de lana se pueden documentar entre las clases populares de los reinos españoles al menos desde el siglo XVI. Ahí van algunos ejemplos de los alrededores de Madrid de estos calzones anchos de raigambre morisca:

    "sayo e capote zaraguelles e medias Calças de paño pardo nuevo" (Fuenlabrada, 1565)
    "Vnos çaraguelles de cordellate de buriel viejos" (Leganés, 1567)
    "Vnos çaraguelles de pardo con sus Ribetes negros" (Getafe, 1570)
    "Vnos çaraguelles açules" (Leganés, 1571)
    "Unos çarafuelles pardos traidos" (Getafe, 1578)
    "Unos zaraguelles destameña" (Camarma de Esteruelas, 1580)
    "Vnos zaraguelles de sayal pardo mediados" (Pozuelo de Alarcón, 1580)
    "vnos zaraguelles de paño pardo con rribetes de terçiopelo pardo labrado" (Pozuelo de Alarcón, 1581)
    "unos zaraguelles de buriel biejos" (Camarma de Esteruelas, 1582)
    "Vnos çaraguelles de estameña negros" (Alcorcón, 1583)
    "vnos çaragueles de paño pardo biejos" (Leganés, 1591)
    "unos zaraguelles de paño pardo" (Móstoles, 1593)
    "sayo y çaraguelles y caperuça de pano pardo comun" (Madarcos, 1599)
    "Unos çaraguelles anchos de sayal" (Las Herreras, 1605)
    "unos Zaraguelles negro" (Parla, 1607)
    "Unos çaraguelles pardos traidos" (Móstoles, 1612)
    "unos çaraguelles de paño beynteydoseno" (Daganzo de Abajo, 1617)
    "unos çaraguelles pardos nuebos" (Bustarviejo, 1621)
    "Unos çaraguelles frayliegos mediados y vnas polaynas de lo mismo biejas" (Bustarviejo, 1630)

    Al respecto, puede consultarse lo documentado por Carmen Bernis en su enciclopédica obra "El traje y los tipos sociales en El Quijote" (Madrid: El Viso, 2001; p. 397 y ss.). Calzones anchos de este tipo también pueden verse en las famosas pinturas que muestran la desdichada expulsión de los moriscos valencianos, por presentar un ejemplo vinculado territorialmente con los calçons de negrilla en cuestión. Convendría ampliar, remontándolo en el tiempo y no limitándose al manido siglo XVIII, el periodo cronológico que suele tenerse en cuenta para el estudio de la indumentaria, porque a menudo los resultados son esclarecedores a la hora de aproximarse al origen, uso y vigencia de las prendas de vestir.

    Un saludo.

    Marcos León

    ResponElimina